Overvejer du at skrive en fagbog sammen med andre?
Gør det. Det behøver på ingen måde at være besværligt, hårdt og frustrerende.
Nogle vil måske fortælle dig hvor hårdt et arbejde det er at skrive en fagbog, og hvor langsommelig en proces du går ind til. Hvor meget research du skal lave, og hvor besværligt det er, når I er flere om at skrive.
Min egen erfaring er at det er megafedt at skrive en fagbog sammen.
At skrive en fagbog kan:
- Gøre jer endnu skarpere på det fag I skriver om.
- Gøre jer umådelig stolte af det stykke arbejde I har lavet sammen
- Give vigtig viden og erfaringer videre til andre som har brug for det.
Sådan har jeg det med bogen ”Tag teten – en guide til dig som faciliterer møder og workshops”, som jeg har skrevet sammen med Pernille Bandholm Jakobsen og Mette Ullersted.
Bogen handler om facilitering, og en af hemmelighederne bag den gode proces vi har haft, er nok at vi er tre garvede facilitatorer, som har skrevet sammen. Det betyder at vi har faciliteret vores egen proces fra start til slut.
Selvom I ikke er facilitatorer, kan I alligevel skabe jer en rigtig god skriveproces.
I kan starte med at finde inspiration i de følgende fem punkter, som er de vigtigste ting vi gjorde for at få en god proces og et godt resultat:
1. Skriv om noget der er vigtigt for jer.
Det er afgørende at I har noget I vil med jeres bog, og nogle I vil henvende jer til.
Jo mere I har på hjerte, og jo mere I brænder for det tema I skriver om, jo mere brændstof har I til jeres proces.
Vi har skrevet om noget vi både ved meget om, har mange konkrete erfaringer med, og synes verden har rigtig meget brug for. Noget som vi længe har været optaget af og underviser i.
Det har gjort det nemt for os, fordi vi ikke skulle ”finde på noget” undervejs. I stedet har vi arbejdet med at vælge det allervigtigste ud. Vi har skrevet ud fra et princip om at formidle det nødvendige og ikke alt hvad vi ved om facilitering. Ofte er det nødvendige tilstrækkeligt for læseren, som slet ikke kan kapere ”alt om facilitering” i en enkelt bog.
2. Brug tid og energi på at gøre det til en god proces.
Skriver du sammen med andre, er der flere ting der kan gå galt. Men der er endnu flere ting der kan gå godt.
Det kan gå rigtig godt hvis I designer og faciliterer jeres proces.
Hvis I fra start finder ud af hvordan jeres samarbejde skal være, hvordan processen skal tilrettelægges, og hvad der er særlig vigtigt for jer?
Vi tog snakken inden vi gik i gang. Det allerførste vi undersøgte, var om det overhovedet var den samme slags bog vi ønskede at skrive. Det var det heldigvis.
Vi talte også om, hvad vi hver især kunne være bekymrede for. Lidt svære ting at sige som: ”Jeg er bange for at I er dygtigere end mig”. ”Jeg er bedre til at se de store linjer end at formulere mig præcist, og jeg ved ikke om det er ok?”. ”Jeg skriver ikke så hurtigt, og vil gerne bruge tid på research”. ”Jeg tror ikke, at jeg har ligeså meget tid til at skrive i foråret som I har”.
Vi fik også talt om, hvad der ville være en drømmeproces for os. ”Tænk hvis vi tog ned til dig i Spanien til vinter og sad og skrev der nogle dage”. ”Min drøm er at vi tager den nødvendige tid, holder pauser og reflekterer ind imellem, når vi skriver sammen”. ”Jeg vil rigtig gerne have at vi også forkæler os selv undervejs, med god kaffe, god mad, og dejlige steder at arbejde”
Det fungerede rigtig godt for os med fælles skrivedage, hvor vi fik overblik over hvor vi var i processen, og kunne drøfte ideer, udfordringer og dilemmaer sammen. Vi besluttede strategier, mål og næste skridt. Der var tid og rum til at tjekke ind med hinanden, og hvordan vi havde det med processen lige nu. ”Jeg føler mig lidt sat af fordi I har bidraget mest de seneste måneder”, ”Jeg har så meget lyst til bare at begynde at skrive, og er fuld af ideer”, ”Jeg er træt og lidt forkølet og er nok mest til gennemskrivninger i dag”.
Vi var gode til at tale hinanden og processen op, og det gav stor fælles energi. Vi var opløftede når vi havde været sammen. Trætte, men opløftede. En kæmpe fordel ved at skrive sammen er, at der er flere til at løfte, og at skriveprocessen aldrig går helt i stå. Der er noget der skrider frem, selvom det står stille eller går langsomt hos dig.
3. Sæt mål og delmål og overhold deadlines. Altid.
Vi afleverede vores manuskript fire dage før forlagets deadline.
Vi sikrede os fælles skrivedage hver anden eller tredje måned, som vi lagde i kalenderen et år frem. Vi aftalte efter hver gang vi var sammen, hvad der skulle være færdigt til næste gang vi sås, og hvem der skulle tage sig af hvad. Vi tog vores deadlines alvorligt hver især, og leverede det vi skulle.
Ind imellem skrivedagene tjekkede vi ind online med hinanden. Når der var noget som vi selv gik i stå med, bad vi hinanden om hjælp eller byttede opgaver, indtil der kom flow i det igen.
Fordi vi havde klare mål og delmål, vidste vi hvilke opgaver vi hver især havde, og så kunne vi selv lægge den nødvendige tid ind i vores kalender. Vi kunne selv prioritere og sige nej tak til nye opgaver, fordi der lå en skrivedag der. (Det sidste er ikke nogen særlig nem opgave for en selvstændig).
Prioritering var vigtig for os. At vi var synkrone omkring at prioritere bogen og dens deadlines var en stor del af vores succes. Vi ville det – alle tre.
4. Gør det fælles – og vær klar til at smide ud.
Hvis en bog med tre forfattere skal blive god, - og i det hele taget skal blive til noget, skal alle tre være klar til at give slip på deres darlings og deres skrive-uvaner. Vi måtte tro på, at når den anden havde set noget i et stykke tekst, der ikke helt spillede, så skulle det selvfølgelig ændres.
Opgaven var hele tiden at gøre ”min” tekst til ”din” tekst, og videre til ”vores” tekst.
Det kræver tillid, og tro på at vi er bedre sammen end hver for sig. Man kan let forelske sig i en formulering man har brugt tid på, når man skriver. Man kan også blive skrivetræt, og synes at de andre er for detaljeorienterede eller for kritiske.
Vi skrev i fælles online dokumenter og kommenterede og foreslog rettelser til teksterne konstant. Igen og igen. Frem og tilbage med dokumenterne hvor vi accepterede de rettelser den anden lige havde lavet, eller skrev en kommentar om hvorfor vi ikke syntes det skulle ændres.
Vi blev opmærksomme på, hvor vi hver især var særlig skarpe, og sendte så teksterne videre til den, som havde det blik teksten manglede. ”Kan du ikke se om den her case kan blive lidt sjovere formuleret”. ”Der mangler at blive tjekket igennem for faglig præcision her”. ”Gennemskrivning af sprog og rytme mangler, så du skal lige ind over igen”.
Der var også enkelte steder hvor vi hver især holdt fast. Men kun solide argumenter var grund nok til at beholde et stykke tekst, som det var, og det var ganske få gange vi nedlagde veto.
Fordi vi alle tre var inde over alle tekster mange gange, blev bogen vores fælles produkt, samtidig med at den blev grundigt gennemarbejdet.
5. Prioriter at gøre processen sjov og let.
Vi skrev ”Tag Teten” fordi vi ville have meget mere facilitering ud i verden. Men vi gik også i gang med at skrive fordi vi havde lyst.
Vi valgte at gøre processen til noget godt, noget spændende, noget lækkert.
Vi prioriterede tid og penge på at at lave fælles skrivedage skønne steder. I det mørke januar skrev vi i Spanien, og holdt siesta med ture til Middelhavet eller ned i byen og drikke kaffe. I det tidlige forår skrev vi I Norditalien, med udsigt over Como Søen. Nogle smukke dage i maj var vi på Sydfyn, og vi mødtes i Nordsjælland og i Vejle i efteråret. Vi var hos hinanden eller vi lejede os ind på steder som var gode at være i, og gode at arbejde i.
Det blev meget mere end bare arbejdsdage for os. Det var også oplevelse, eventyr og noget vi glædede os til, og over. ”Tænk at vi sidder her og kigger ud over Como søen og bjergene mens vi skriver”. ”Hvor fedt at sidde her på tapas bar efter en lang og god skrivedag”. ”Skøn vandretur til vandet i blæsevejret, nu er vi klar til en ny skriveomgang".
Så har I noget vigtigt på hjerte, så kast jer ud i skriveprocessen. Hvis I faciliterer jeres proces sammen, og kan give slip på jeres eget til fordel for det fælles, så kan det blive en lærerig og sjov proces, som I kan nyde undervejs.