FEEDBACK

Arbejdet med kollega feedback er relevant for jer når:​

  • I vil løfte hinanden og jeres resultater ved at sætte spot på det I er rigtig gode til.​
  • I ønsker at det at give og modtage både værdsættende og korrigerende feedback er en naturlig del af jeres praksis.​
  • I vil udvikle jer fagligt og personligt, lære af hinanden og styrke og udvikle jeres kompetencer.​
  • I ønsker et samarbejde hvor I ved at tingene bliver sagt højt til de rette personer, i rette tid og på rette måde.​
  • I vil udrydde snakken i krogene og i stedet blive gode til at give relevant og konstruktiv feedback til hinanden, så tryghed og tillid vokser.
  • I har brug for fælles forståelse af hvad feedback er, og helt konkrete metoder til at komme igang med at give mere feedback.

Jeg designer og faciliterer lige den/de workshops eller det udviklingsforløb som I har brug for, og har rammer og ressourcer til.

Kollega Feedback

Jeg har de sidste 15 år designet og faciliteret utallige workshops, personaledage og udviklingsforløb om faglig og konstruktiv feedback mellem kolleger.

Fordi det er rigtig vigtigt, men også ganske svært for de fleste.

I 2024 udgav jeg bogen ”Kollegafeedback, - få det sagt så det virker” (Contentpublishing, 2024)​.

Sådan kunne det se ud

​Her får du 2 forskellige eksempler på feedbackforløb, som har skabt gode resultater.

Måske kan det give inspiration til et forløb, og måske skal det se helt anderledes ud hos jer.

25 kommunikationsmedarbejdere ønsker mere kollegafeedback på opgaverne

På baggrund af en APV hvor ønsket om mere feedback i dagligdagen står frem, beslutter en afdeling med 25 medarbejdere indenfor kommunikation & markedsføring at udvikle deres feedbackkultur med meget mere kollega feedback på opgaverne.

Efter telefonmøde og møde med arbejdsgruppen designer vi dette forløb:

  • Kick off workshop 1 hel dag, hvor vi sætter fokus på en fælles forståelse af hvad feedback er, hvordan og hvornår den kan gives så den er hjælpsom, og hvordan vi kan modtage feedback på en god måde. Vi afprøver også 2 konkrete feedbackmetoder.
  • I læringsgrupper af 4 mødes vi online 1,5 time hvor vi deler succeser og udfordringer med at give og modtage feedback, og afprøver 1 ny feedbackmetode. Her holder vi ”feedbackgryden i kog”.
  • Vi mødes igen online I læringsgrupperne, og deler erfaringer, afprøver 1 ny metode, og taler om hvad der er brug for at arbejde med den afsluttende dag, for at kunne forankre feedback arbejdet i afdelingen.
  • Afsluttende workshop 1 hel dag, hvor vi genbesøger og præciserer de vigtigste pointer omkring feedback, afprøver 2 konkrete metoder mere, og arbejder med handleplaner, både for læringsgrupper, i afdelingen og individuelt for at holde fast og implementere forandringerne.

Undervejs i forløbet mødes arbejdsgruppen og jeg når det er nødvendigt for at tale om hvordan det går med arbejdet, og hvad vi skal fokusere på til næste workshop.

​12 pædagogiske medarbejdere i en daginstitution ønsker mere anerkendende kommunikation og feedback.

I en daginstitution er det blevet lidt svært at få tingene sagt til hinanden, og kommunikationen både internt og til forældrene er ikke helt så anerkendende som de ønsker den skal være.

  • Opstart på 3 timer (p-møde) hvor vi arbejder med de vigtigste ting omkring at forstå feedback, og at give den konstruktivt. Vi afprøver 1 konkret feedbackmetode og alle stuer lægger deres egen plan for hvordan og hvornår de vil træne feedback indtil næste gang.
  • Opfølgning på 3 timer (p-møde) 1,5 måned efter , hvor vi samler op på gode og dårlige erfaringer, og introducerer begreber som ”vågen lytning” og ”kunsten at modtage feedback”. Vi afprøver 1 feedbackmetode mere, og alle stuer og teams planlægger deres næste trænings skridt.
  • Afslutning på 3 timer (P-møde) 1,5 måned efter, hvor vi udveksler erfaringer og udfordringer, genbesøger de vigtigste pointer omkring feedback, afprøver endnu 1 feedback metode, og sammen laver en afsluttende handleplan for hvordan alle selv kan arbejde forpligtende videre.

Mellem møderne faciliterer lederen af institutionen tid, rammer og kontekst for ”øvetid” for alle stuer.

Hvordan skal jeres forløb se ud, så det passer til jer?

Kontakt mig for en uforpligtende snak om hvordan man kan designe et forløb som skaber den forandring I ønsker jer.